ATK-bogens tips til fysisk træning

on January 16 | in Aktuelt, ATK, Flugtnyheder, Flugtsektionen, Nyheder, Pistolnyheder, Pistolsektionen, Riffelnyheder, Riffelsektionen | by | with Comments Off on ATK-bogens tips til fysisk træning

Fysisk træning og en god fysisk form er vigtig for at præstere godt i sport, også i skydning. ATK-bogen om Skydesportens Aldersrelateret TræningsKoncept og træner 1-uddannelsen guider til fysisk træning passende til alder og udviklingstrin inden for områderne: Koordination, opvarmning, smidighed, styrke og kondition.

Koordination
Evnen til at bevæge sig med den bedst mulige præcision og timing. Skydning er samlet set en koordinations- og koncentrationssport, som kræver stor fokus på, hvordan kroppens bevægesystem fungerer mest optimalt kombineret med den størst mulige fokus.
Fysisk træning udelukkende med fokus på koordination er særlig relevant for børn før puberteten. 6-12-årsalderen kaldes den motoriske guldalder, hvor børnene virkelig har mulighed for at udvikle sig meget. Koordinationstræning lægger helt klart op til en fysisk træningsform med masser af lege.

Opvarmning
Før pubertet: Børn er naturligt smidige og kan f.eks. bruge koordinationslege som deres opvarmning.
Under og efter puberteten: Opvarmningsøvelser sikrer opvarmning af leddene, der gør det nemmere at indtage en god skydestilling fra starten af skydningen. Opvarmning til træning kan også give fælleskab i klubben som del af holdtræningen og samtidig give en tryghed i rutinen, der kan overføres til konkurrencer, hvor opvarmningen kan gentages.

Smidighed
Smidighed er vigtig for skytter, da en smidig skytte lettere vil kunne indtage en god skydestilling og slappe af i den. Især for unge og voksne er der gevinster at hente ved smidighedstræningen, f.eks. som en del af opvarmningen. 

Styrketræning
Corestabilitet er vigtig og trænes gennem varierede former for ryg- og maveøvelser. For flugtskytter giver veludviklet basis i koordination og styrke en god timing af bevægelserne, mens det for riffel- og pistolskytter giver stabilitet i skydestillingen. Styrketræning kan både laves i motionscenteret eller i opholdslokalet uden træningsudstyr. 

Kondition
God kondition giver god koncentration, så derfor er løbeturen så vigtig for skytter, der skal koncentrere sig intensivt i længere tid af gangen. Træningen er god for kredsløbet og bringer bl.a. hvile- og arbejdspulsen ned. Foruden løb er gode træningsformer svømning, cykling, roning, skiløb og andre aktive sportsgrene som badminton, fodbold, floorball m.fl.

Der findes mange gode øvelser, der ikke kræver meget plads eller særligt træningsudstyr. For børneskytter frem til puberteten gælder, at den fysiske træning bedst gennemføres som sjove lege i fællesskab. Få inspiration af udvalgte øvelser i disse uddrag fra ATK-bogen:
ATK-bogen: Opvarmningslege
ATK-bogen: Smidighed
ATK-bogen: Styrketræning

ATK-bogen er skrevet for riffel, pistol (præcisionsskydning) og skeet, men fysisk træning er relevant for alle vores discipliner. Læs mere om ATK her og køb bogen til 199,- med Støttekortet eller 249,- uden her

 

Pin It

related posts

Comments are closed.

« »