Baggrund for det nye SKV-system

on February 18 | in AKTUELT, Nyheder, SKV | by | with Comments Off on Baggrund for det nye SKV-system

Det har længe været et ønske at få opdateret SKV-systemet. Det nye system blev taget i brug i januar 2019. Den tidligere løsning var ikke længere rentabel, og leverandøren ville ikke længere forpligte sig til support. I efteråret 2017 blev en arbejdsgruppe derfor nedsat for at udfærdige en kravspecifikation for et fremtidigt og tidssvarende system.

Politiet var en del af arbejdsgruppen, og det blev hurtigt klart, at politiets behandling af SKV er en væsentlig bremseklods i udviklingen af et fuldt elektronisk sagsbehandlingssystem. En privat aktør og en offentlig aktør, der skal have adgang til og samkøre hinandens data, er sikkerhedsmæssigt ikke en enkel sag. Dernæst handler det også om økonomi og ikke mindst prioritering af politiets midler.

Konklusionen blev, at der skulle udfærdiges en mere standardiseret platform og et mere elektronisk baseret system med de fordele og ulemper, det kan have – baseret på funktionen med NEM-ID eller hvad det må hedde i fremtiden.

Fase1 er ved at blive implementeret og går i drift i uge 4 2019. Som udgangspunkt er fase1 blot en kopi af det ”gamle” SKV-program blot på en ny platform og i en opdateret version (AS-IS).

Den nye platform bør kunne danne grundlag for en videre udbygning, og det vil ske løbende i de kommende år. Den nye platform giver mange flere muligheder for de medarbejdere, som dagligt skal bruge SKV-systemet, hvilket kommer både medlemmer og foreninger til gode på sigt. Men der er også lidt nyt, og de forandringer du som formand vil opleve, når fase1 sættes i drift, er, at der i det nye SKV-program vil være up-front betaling. Det betyder, at du som formand kan vælge, om det er foreningen eller den enkelte skytte, som skal håndtere betaling af ansøgningen ved at sende opkrævningen videre.

Det nye system kræver lidt mere disciplin, så vær opmærksom på, at ansøgningen er uden fejl og/eller mangler, ellers betyder det returnering med fare for at sagsbehandlingen annulleres. Betalingen refunderes ikke. Alle SKV-blanketter skal udfyldes på computer (underskrifter skal skrives i hånden). Slettebreve, der ikke udløser et legitimationskort, vil fremover blive sendt til foreningen på mail. Læs mere om proceduren for ansøgninger i det nye system her.

Fase2 er på udviklingsstadiet, og den påbegyndes formodentlig i løbet af foråret 2019. Der er endnu ikke taget beslutning om, hvad den skal indeholde, men der er en tanke om at oprette en foreningsportal, hvor det i højere grad vil være muligt for foreningen selv at besvare en række af de spørgsmål, som SKV får både telefonisk og via mail omkring sagsstatus, ligesom der vil være adgang til foreningens våbenlister.

Den yderligere udvikling af SKV-programmet ligger ud i fremtiden, så om der kommer en fase3 & fase4 er i høj grad afhængig af de øvrige interessenter.

SKV ser frem til, at det nye SKV-program sættes i søen, og vi håber på jeres forståelse for, at der i opstartsfasen kan være længere ekspeditionstid, som på sigt gerne skulle være til gavn for alle parter.

Har du spørgsmål til det nye SKV-system og ansøgningsproceduren, kan du måske finde svar i denne FAQ, hvor vi har samlet de oftest stillede spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte SKV på telefon eller mail. Find kontaktinfo og åbningstider her.

Pin It

related posts

Comments are closed.

« »