ISSF Generalforsamling 2018

on December 1 | in AKTUELT, DSkyU, ISSF, Nyheder | by | with Comments Off on ISSF Generalforsamling 2018

München, Hilton Hotel var fyldt til randen med delegater fra hele verden. Mere end 350 deltagere fra 159 af 160 medlemsnationer var til stede.

Aldrig før har en generalforsamling har tiltrukket så megen opmærksomhed. Efter 40 år som formand for ISSF besluttede Olegario Vazquez Rana at trække sig tilbage. Så det store spørgsmål var hvem der skulle være arvtager. Tre kandidater havde inden tidsfristen 1. september meldt sig, Vladimir Lisin, RUS; Luciano Rossi, ITA og Jaikh Boutros, LBN.

Årsberetning blev forelagt med indslag fra mesterskaber og møder gennem de seneste 2 år, ikke mindst med IOC-repræsentanter, der roste ISSF’s initiativer til nye discipliner. En lang række af statistik viser, at skydning er universel og det er noget ISSF kan være stolte af. ISSF – skydning er rykket op i gruppe C, hvilket betyder yderligere tilskud fra IOC. I forhold til Good Governance er ISSF rykket til gruppe B, grundet de seneste års forbedringer i gennemsigtighed. Målet er naturligvis at rykke op i gruppe A.

Det blev et meget tæt valg af ny præsident i ISSF og lige så spændende som forventet. Med 148 mod 144 blev Vladimir Lisin; RUS vinder af valget og ny ISSF præsident imod Luciano Rossi, ITA.

Der var også valg af generalsekretær. Den siddende generalsekretær Franz Schreiber ønskede af personlige ikke at stille op, hvorfor der var hele 5 kandidater. Ny generalsekretær blev Alexander Ratner, GER der fik 161 af 290 stemmer. Alexander Ratner hele viderefører sekretariatet i München efter Franz Schreiber.

Herefter blev der sent fredag eftermiddag valgt fire vicepræsidenter, de blev: Kevin Kilty, IRL; Robert Mitchell, USA; Yifu Wang, CHN og Raninder Singh, IND.

Lørdag fortsatte personvalg og efter to timers afstemning til Administrative Council blev de 15 medlemmer fundet. En meget langsommelig affære, som dog endte med at hele 8 medlemmer kommer fra Europa.

Dagens øvrige valg var formand for komiteer og følgende blev valgt:

Riffel Committee – David Goddfellow, GBR – NY
Pistol Committee – Susan Abbott, USA
Shotgun Committee – Demetris Lordos, CYP
Running Target Committee – Claes Johansson, SWE – NY
Judges Committee – Peter Underhill, GBR
Statutes and Eligibility Committee – Biserka Vrbek, CRO – NY
Medical Committee – James Lally, USA
Auditor – Siegfried Böck, AUT og Aleksandros Dimakakos, GRE

Æresmedlem – Derek Ivy, GBR

Danske Jane Mønster blev genvalgt til riffelkomitéen.

Forslag:

• Valg af VM – flugtskydning 2019 blev Lonato, ITA.
  • Ændring af format for verdensmesterskaber fra 2020 blev udskudt til næste generalforsamling i og med at det skal passes ind med kontinentmesterskaber. Dog blev det vedtaget at World Cup Suhl for juniorer blev ophøjet til et VM, samme sted.
  • Target Spring blev vedtaget som ny disciplin i ISSF.
  • Junior World Cup Peru 2019 er aflyst grundet manglende tilladelse til at renovere deres skydebane.
  • Forslag om kontingentforhøjelse blev nedstemt.

Mødet blev afsluttet med en gennemgang af status for OL Tokyo 2020.

Søndag mødtes Administrative Council og valgte medlemmer til de mange komiteer. Jane Mønster blev genvalgt til Riffel komiteen, medens det ikke lykkedes at få valgt Kuno Danielsen ind i Flugt komiteen. De nordiske lande sammen Storbritannien er fortsat godt repræsenteret, hvilket bekræftet at det nordiske arbejde i NSR giver resultater.

Læs mere om generalforsamlingen på ISSF’s hjemmeside.