Løbetræningen gav overskud på skydebanen

on January 26 | in Aktuelt, Flugtnyheder, Nyheder, Pistolnyheder, Riffelnyheder | by | with Comments Off on Løbetræningen gav overskud på skydebanen

I efteråret havde riffelskytte Rikke Mæng tilknyttet en løbetræner, maratonløber Jesper Fauerschou, der skulle hjælpe hende med at få bedre gang i løbetræningen. Her fortæller hun lidt om deres træning, og hvordan det gavnede hendes skydning.

.
Fortæl lidt om jeres træning.
– Vi startede med at mødes en gang om ugen, hvor vi løbetrænede med blandt andet forskellige opvarmningsteknikker. Jeg har virkelig fundet ud af, hvor vigtigt det er at opvarme inden, man nu løber den tur, man gerne vil løbe. Den første gang løb vi sådan 1,5 km rundt, og så lavede vi et kvarters opvarmning, og bagefter tænkte jeg, okay er vi færdige nu, men nej det var bare opvarmningen. Ellers lavede vi meget intervaltræning og arbejdede med forskellige teknikker. Jeg lærte, at når man tager en løbetur, så er det ikke bare en løbetur, men så sker der forskellige ting.

– Så lavede Jesper et program til mig. Der skulle jeg løbe tre gange om ugen. Nogle gange skulle jeg løbe langt, og andre gange skulle jeg løbe kort men så med noget fart og tempo. Og så skulle jeg cykle to gange om ugen også. Så det var egentlig fem gange i ugen, jeg skulle sørge for at få lavet nogle ting.
.

Er det vigtigt at prioritere løbetræningen?
– Det synes jeg helt klart, det er. De perioder hvor du ikke har så meget skydning, så er det bare om at få konditionen op og også få styrken op. Jeg synes, det er rigtig vigtig at få lagt en god bund, hvis man kan sige det sådan om konditionstræningen. Som Jesper også sagde, så skal du jo ikke ligge på det her niveau hele tiden, men du er nødt til ligesom at komme i gang for få lagt bunden. Og så kan man bagefter løbetræne de der to gange i ugen, så man holder det ved lige.
.

Hvordan kan du bruge løbetræningen i din skydning?
– Jamen selvfølgelig hjalp det på konditionen, den blev en helt anden. Der gav det mig rigtig meget, og jeg rykkede mig fra næsten ingenting. Min løbeteknik ændrede sig og blev meget bedre, fordi Jesper kunne fortælle mig, prøv lige at gøre sådan i stedet for eller gør sådan. Min udholdenhed blev også meget bedre, og jeg følte faktisk, at jeg kunne holde ud til at stå og træne længere tid på banen, fordi min kondition blev bedre, så det gav helt klart noget der.
.

Er din træning med Jesper også noget du kan bruge fremadrettet?
– Det er det helt sikkert. Jeg har fire forskellige programmer, jeg kan køre. Har jeg ikke så meget tid men måske kun tyve minutter, så har jeg et program, og hvis jeg har halvanden time, så har jeg et andet program. Så er det ikke det samme, at jeg bare skal have en løbetur, men der er noget variation.
.

 2017-løbetræning-fysisk-træning-rikke-mæng-stine-nielsen
Rikke Mæng med løbetræner Jesper Fauerschou og skyttekollega Stine Nielsen.

Pin It

related posts

Comments are closed.

« »