Motivationen skal findes i skydningen

on January 5 | in Aktuelt, Flugtnyheder, Flugtsektionen, Nyheder, Pistolnyheder, Pistolsektionen, Riffelnyheder, Riffelsektionen | by | with Comments Off on Motivationen skal findes i skydningen

Team Danmarks styrkecenter i idrættens Hus bliver året rundt brugt flittigt af atleter fra mange sportsgrene. En af dem er også Mikkel Petersen, der er danmarksmester i skeet. Her fortæller han lidt om sin træning, hvordan det gavner hans skydning, og hvordan han på en mørk onsdag aften finder motivationen til at tage en tur i træningscentret.
.

Hvordan ser en træningsuge ud for dig i forhold til fysisk træning?
– Generelt hedder det styrketræning ca. tre gange og konditionstræning to til tre gange om ugen. Selvfølgelig lige så snart vi kommer ind i sæsonen, så er det ikke så godt at pumpe jern, så ens muskler er ømme og smadret, før man skal ud og lave finmotorik – det dur ikke. Så fokuserer vi mere på konditionen og skærer noget af styrketræningen væk, så det mest er ben og mave, vi træner.

– Jeg sørger så for at løbe tre til fire gange om ugen, lige så snart jeg kommer ind i sæsonen og især op til store stævner. Jeg kan godt lide, at jeg har noget at løbe for, ellers synes jeg, det er pænt kedeligt. Jeg kan godt lide at have et mål og vide, at nu skal du altså sparkes i form til det her. Men jeg kan godt lide at gå ned og lave styrketræning, så jeg gør det i hvert fald en gang om ugen nogle gange også to gange, mens sæsonen er i gang. Bare ikke overkrop på nogen måde.
.

Hvorfor er det vigtigt at have fysikken på plads?
– Man kan sige konditionsmæssigt er fysikken vigtig, fordi det øger din koncentration. Og ja, hvem vil ikke være koncentreret, når de står i en konkurrence? Der er selvfølgelig undtagelser for reglen, men det har jo vist sig gang på gang, at de der er i bedst kondition også vinder mest. Selv i en disciplin hvor vi står stille det meste af tiden.
.

Hvordan kan man så bruge styrketræning, når man skyder skeet?
– Vi roterer jo helt nede fra hoften af, så der skal man have kontrol og stabilitet, så jeg vil helt sikkert tro, at det hjælper at have en stærk mave og en stærk core. Men i vores sport dyster vi jo ikke mand til mand, så vi skal ikke være fysisk bedre end ham foran os. Vi skal ikke på samme måde som en håndboldspiller kunne hoppe forbi en modstander, vi skal kunne håndtere et gevær. Der kan selvfølgelig være noget med konditionen, der gør, at du kan holde koncentrationen bedre end din konkurrent.
.

Hvornår i din skydekarriere begyndte du sådan for alvor at træne fysisk træning?
– Jeg har alle dage dyrket meget sport. Fra jeg var helt lille, har jeg elsket sport, og dengang trænede jeg jo fordi, det var sjovt. Så jeg har altid prøvet at holde en nogenlunde kondition og en nogenlunde muskelmasse. Sidste år der gik det virkelig op for mig, at nu er det alvor. Vi har jo altid fået punket det, og jeg har også altid syntes, at jeg har været i relativ god form. Men det er jo ikke relativt mere. Nu skal jeg være i så god form som overhovedet muligt, og der mærkede jeg især sidste år, at der kom der noget pres.

– Jeg blev også nødt til at sige til mig selv, at når jeg holder sabbatår og kun tager deltidsarbejde, fordi jeg også vil skyde, så er det, det mindste jeg kan gøre – at løbe tre gange om ugen og komme ned i styrkecentret. Lige så snart jeg fandt ud af, at jeg ville tage det her lidt småseriøst, så tænkte jeg, hvorfor ikke tage de sidste fem eller to eller en procent med. Jeg skal ikke kunne sige, hvor meget den fysiske træning faktisk giver.
.

Hvordan finder du motivationen til at træne?
– Jeg kan godt lide, at have noget at motivere mig op til. Den 17. januar skal jeg til test. Det har været en meget god motivation for mig. Og så kan jeg jo som sagt godt lide at være i god form, så jeg vil altid holde en nogenlunde fysisk form. Hvis jeg har siddet to uger derhjemme, så siger jeg, okay nu er det altså tid til at løbe en tur. Men generelt kommer motivationen jo fra, at jeg vil præstere i skydning. Og så har jeg et par tests, jeg skal træne op til, fordi jeg er konkurrencemenneske og ikke gider være den dårligste i alt.

– Det fysiske er ikke noget, jeg tænker på til konkurrencer, men det er rart at vide, når jeg går ind til en konkurrence, at al min forberedelse har været perfekt. Det giver ligesom en ro i sindet, at nu kan jeg bare gå ind og vide, at jeg har trænet optimalt – både på skydebanen og i den fysiske træning. Så går jeg bare glad og selvsikker ind til konkurrencen. Og når jeg ved, at jeg er i mit livs form, så er det bare med til at booste det hele, og det tror jeg kun er positivt.

 

Hele januar sætter vi fokus på fysisk træning. Følg med her på hjemmesiden og på Facebook.

 

Pin It

related posts

Comments are closed.

« »