Team Danmark klar med ATK 2.0

on November 3 | in ATK, Kursus & Uddannelse, Nyheder, Team Danmark | by | with Comments Off on Team Danmark klar med ATK 2.0

Nyeste viden er grundlaget for den nye bog om det aldersrelateret træningskoncept

Team Danmark har netop lanceret ATK version 2,0 med bogudgivelse og et arrangement i Idrættens Hus med oplæg, ny viden og indblik i andre atleters træning. Fra DSkyU deltog sportschefen og udviklingskonsulenten, som begge har fået den nye bog med hjem til natbordet.

Den første generelle ATK-bog fra Team Danmark dannede grundlaget for Skydesportens Aldersrelaterede TræningsKoncept (DSkyUs ATK-bog), som i dag er fundamentet i træneruddannelsen og talent- og elitearbejdet.

En af pointerne i ATK er netop at lade sig inspirere af andre sportsgrene og være åben over for nye tiltag, der kan sikre god træningskultur og en god proces. Derfor er det selvfølgelig også oplagt at lave en ATK 2,0 med den nye viden. Bogen er på 313 sider og indeholder blandt andet kapitler om sportsernæring, sportspsykologi, sportspædagogik og atletuddannelse. Hvad Team Danmarks nye ATK-bog kommer til at betyde for skydesporten er for tidligt at sige.

De bedste pointer

Herunder præsenteres udvalgte pointer fra dagens oplæg med nogle af områdets dygtigste fagpersoner. Noterne er forsøgt sat i relation til skydning og kan i al fald give stof til refleksion og inspiration:

  • Ubevidst inkompetence for eksempel pga. historien i sporten. Gør sig gældende i skydning, hvor der i nogle kredse er en for lang tradition for at skyde serier uden tilstrækkelig refleksion over processen. Egentlig ATK-orienteret træningskultur er med andre ord endnu ikke alle steder rodfæstet.
  • Mentale færdigheder kan trænes. Vindermentalitet og andre mentale færdigheder kan tillæres, så talenter, der vurderes ikke at have den rette indstilling, bør derfor trænes i at indtage den rette mentale indstilling frem for bare at blive vraget.
  • Mentaltræning skal være en naturlig del af træningen og foregå på banen, så det læres sammen med teknikken.
  • Det er ikke de samme mentale færdigheder, der skal til for at vinde og for at udvikle sig. I talentudvikling og ungdomsarbejde bør atleten klædes på til at blive god til at lære. Det er ikke nok bare at præstere, talentudvikling handler om udvikling og ikke bare at vinde ungdomskonkurrencer. Præstationsfærdigheder kan læres senere.
  • Målsætninger giver kvalitet. Hvad skal vi træne i dag? Præstation og indsats vurderes i forhold til målsætningen.
  • Vær ikke bange for at tale om nervøsitet. Det hjælper eksempelvis ikke at sige: ”Gå bare ind og skyd finale, du skal ikke være nervøs.” Hvis skytten så er nervøs, vil han/hun føle sig forkert. I stedet skal skyttens nervøsitet håndteres.
  • Træneren som kulturel leder. Vær altid selv det gode eksempel.
  • Trivsel og udvikling i klubben er vigtigere end præstation. Dygtigheden skal evalueres i forhold til udviklingen og ikke i forhold til præstationen. Oversat til skydning betyder det, at 198 af 200 til træning hverken er godt eller skidt, men hvis 198 er skudt med god motivation og korrekt udførsel af træningens fokusområder, så har det været en god dag.
  • Især børn kan have brug for at finde sig til rette i træningen og mentalt være til stede, specielt hvis de næsten er kommet for sent og bare er kastet ind af døren af forældrene. Mental parathed på dagen til at træne og tage stoffet ind er vigtigt, og de voksne nøglepersoner i klubben, f.eks. dem der sælger skiver, bør hjælpe børnene.
  • Verdensmester i orienteringsløb Ida Bobach deltog med et meget interessant oplæg, hvor hendes store passion for O-løb gav gåsehud langt ned i salen. Et par af hendes pointer var: Hjælp til selvevaluering havde hjulpet hende meget. Orienteringsløb og skydning er begge individuelle discipliner, hvor det meste afhænger af den enkelte udøver, som derfor også har brug for hjælp til selv at evaluere sin udvikling og præstation. Orienteringsløberen havde haft stort udbytte af som 15 årig at komme på talentcenter med 20-årige, præcision ligesom vores bedste talenter tilbydes. Ida Bobach fortalte også om vigtigheden af mentaltræning og visualisering – altså det på forhånd at se for sig, hvad der vil ske, f.eks. hvordan ser der ud til DM? Hvad vil der ske lige inden konkurrencer? Visualisering er en måde at forberede sig på. Hun fremhævede også det sociale fælleskab som en stor motivation i holdtræningen – et lysende eksempel på, at holdtræning kan gavne meget, også selvom sporten og præstationen er individuel som i skydning.
  • OL-landstræneren fra badminton fortalte til præsentationen af ATK 2.0 om det vigtige i at træne og besidde højt teknisk niveau i talentmiljøerne. Selv på verdensklassetræningscenteret for badmintonspillerne i Brøndby kan de dygtige trænere ikke udvikle en 20-årig nok teknisk, hvis ikke fundamentet på forhånd er på plads. Det understreger det store behov for en rød tråd i træningen, hvilket også gælder hos os, og som er én af de vigtigste argumenter for at udbrede ATK længere ud i klubberne end blot på eliteniveau.

Læs mere om Team Danmarks nye ATK 2.0 bog her. Hele bogen kan downloades og læses gratis her.
Læs mere om Dansk Skytte Unions ATK-bog om skydning her og mere om at få klubben ATK-certificeret her.

Tilmeld dig vores ATK Nyhedsbrev og få løbende mails med nyt om ATK og den gode træning.

Få også hjælp til den rigtige ernæring med Team Danmark, se mere i dette opslag på Facebook med billeder af portionsanretninger fra ATK 2.0-lanceringen.

 

Pin It

related posts

Comments are closed.

« »